02 October 2012

Budak dan Politik


Adoiyaii., aper la nk jadi.., dah macam² cerita aku dengar pasal isu politi semasa. Ni ditmbah plak ngan Bajet 2013 hhhmmm., semua nk tunjuk hebat., Aku plak???..., hahaha rilek la, apa yang elok aku amik, yang tak elok jangan harap la aku nak ikut, dduk rumah main dgn ank lg syok..,

Klu tanya aku pasal politik sori la eik., aku bkan tau sangat pasal politik ni, haha., tp aku ader story nk kongsi dengan korang pasal politik nih., cerita nih ader banyak versi, so aku bgi versi yang smpai kat aku jerla eik., mcm nih cerita nya.,

Ali murid darjah 6 mendapat kerja rumah utk mencari makna 'POLITIK'. Sebelum balik dia bertanya smula kepada cikgunya.

Cikgunya mahu Ali berfikir secara kreatif dan cuba menjelaskan dngan memberi perumpamaan. Cikgunya berkata "Ayahmu berkerja mencari duit jadi kita ibaratkan Ayahmu adalah "PELABUR" dan "GOLONGAN ATASAN", Ibumu mguruskan kewangan dan hal² di rumah jadi kita ibaratkannya sebagai "PEMERINTAH", Ayah dan Ibumu sentiasa mencari dan memenuhi keperluan kamu jd kita ibaratkan kamu pula sebagai "RAKYAT". Orang gaji, kita memasukkan ke dalam "KELAS PEKERJA" dan adikmu kita anggapnya sebagai "MASA DEPAN". Sekarang, fikirkan hal itu dan kita lihat apakah penjelasan Cikgu ini boleh kamu fahami”.

Ali pun balik kerumah smbil terus berfikir. Pada tengah malamnya Ali terbagun krn mendengar adiknya menangis. Ali cuba mengejutkan ibunya tapi tak berjaya kerana ibunya tidur mati, dia pun pergi kebilik orang gaji dan terdengar bunyi yang pelik. Dia menyelak daun pintu dengan hati² dan mendapati ayahnya sedang bermesra dagn orang gaji. Akhirnya Ali kecewa dn kembali ke tempat tidur, sambil berkata dlm hati bahawa ia sudah tahu mkna "POLITIK".

Pagi harinya, sebelum ke sekolah, Ali melakukan tugas yg diberikan oleh gurunya dan menulis didlam buku : “Politik adalah dimana para PELABUR dan GOLONGAN ATASAN mengambil kesempatan terhadap KELAS PEKERJA, PEMERINTAH tidur mati sehingga RAKYAT terabai dan MASA DEPAN didlm keadaan yg menyedihkan”.

abiss daa.,

Amacam korng., ni makna politik dr sorng budak., korng plak mcmna haha., klu rasa tak sure baik korng search jer kat google, cari maksud politik.., ekekeke.,

2 comments:

  1. haha... :P.. org politik kita pggl politikus.. prngai diorg sesetengah tu mmg ada cam tikus. gigit sna sini utk kpentingan prut sndiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. keke., nmer pun orng politik., idup matinye untuk politik.., hahaha... hmpeh :D

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

other site