11 August 2014

Itulah namanya...


Jika kamu kesukaanku, semuanya baik belaka,
Jika kamu berwang banyak, aku kata; kuat kamu berusaha,
Jika kamu berkereta lawa, aku kata; itu berkat bekerja, 
Jika kamu berumah mewah, aku kata; untuk tamu yang melimpah.

Jika kamu kebencianku, semuanya dinilai celaka,
Jika kamu berwang banyak, aku kata; duit orang kamu lanyak,
Jika kamu berkereta lawa, aku kata; kamu mengada-ada,
Jika kamu berumah mewah, aku kata; itu duit rasuah.

Jika kamu pilihanku, semuanya aku setuju,
Jika kamu bercakap kasar, kataku; mereka memang perlu diajar,
Jika kamu cakap berputar, aku kata; mereka itu yang celupar,
Jika kamu berdusta, aku kata; bohong mereka lebih berganda,
Jika kamu bersumpah, aku kata; itu tanda mereka bersalah,
Jika kamu berdansa, itu hanya untuk rakyat bersuka.

Jika kamu seteruku, semua tindakanmu aku palu,
Jika kamu bercakap lunak, aku kata; kamu memang nak berlagak,
Jika kamu bercakap lurus, aku kata; harapan kamu dah putus,
Jiko kamu bercakap benar, aku kata; kamu hanya buat kelakar,
Jika kamu bersumpah, aku kata; kamu memang telah diupah,
Jika kamu berzikir, aku kata; kamu hanya cuba menyindir.

Musuhku semuanya haram,
Pilihanku semuanya harum.

Ajaran Tuhan,
Jangan hukum ikut perasaan dan sangkaan,
Jangan hukum ikut kumpulan dan pasukan,
Hukumlah lkut firman dan alasan.

Ajaran Syaitan,
Hukumlah ikut perasaan dan kebencian,
Lihat dulu kawan atau lawan,
Bukan kata Tuhan atau sabda junjungan.

Maka dunia pun bertukar,
Hukum menjadi putar-putar,
Siapa sahabat, maka dia diangkat
Siapa tak sepakat, maka dia musibat.. 

Pilihanku semuanya ditabal mulia,
Pilihanmu semuanya ditabal celaka,
Tanya mereka; mengapa begitu jadinya?
Jawabku; itulah politik namanya... 

Karya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

17 comments:

  1. salam. punya makna yang tersirat.. :)

    ReplyDelete
  2. Ahh, biarlah apa orang nak kata. Yang penting kita buat perkara yg betul & Allah yg menilai kita.

    Selamat hari raya Aidilitri bro!

    ReplyDelete
  3. fitrah manusia..dan apa yang baik dimata kita blum tntu baik dmta mereka...

    ReplyDelete
  4. wahhhh power betul sastera :O terbaikkk ~~ :D

    ReplyDelete
  5. TERBAIK...

    http://kikirie.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Uhuhu...kagum orang yang pandai bersastera....:)

    ReplyDelete
  7. wah! kena baca dgn mendalam baru faham maksudnya. follow sini ye. no 265.

    ReplyDelete
  8. ayat dr maza ni kadang2 makan dalam...

    ReplyDelete
  9. dijemput utk sertai GA dhiya yang pertama. Harap2 dapat sambutan :) http://dhiyadahlia.blogspot.com/2014/08/dhiyas-first-giveaway.html

    ReplyDelete
  10. Kalau dah tak suka tu buat baik macamana pun mmg kena kutuk ajelah.....semua pun salah....adat dunia Zuhdi....

    ReplyDelete
  11. fitrah manusia...bmacam2 ragam ada..sebut sja...huhu

    ReplyDelete
  12. wah...cantiknye ayat..mendalam ter....~~ nice!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

other site